keskiviikko 21. lokakuuta 2015

1tl ksantaania
n.8dl Semper finmix jauhoseosta
50g margariinia tai voita

Liuota hiiva kädenlämpöiseen nesteeseen, lisää psyllium ja anna turvota hetki. Lisää keskenään sekoitetuista kuiva-aineista  n. puolet ja vaivaa taikinaa hyvin. Lisää loput kuivat aineet sekä sulatettu rasva ja alusta taikina hyvin. Leivo leivät ja anna niiden kohota liinalla peittettynä n.45-60min. Paista leipiä 200 asteessa n.30min. Tästä tulee ihanan rapeakuorinen leipä :)

perjantai 25. syyskuuta 2015

Frozen-teema synttärit.

Tyttäremme täyttivät 6 vuotta syyskuun alussa ja synttäreiden teemaksi valikoitui yllättäen Frozen :)

Halusin laittaa tällä kertaa tarjottavat myös väreiltään teemaan sopiviksi ja tarjoilupöydän koristelin turkoosin ja valkoisen sävyillä. Tein myös itse tytöille mekot juhlaan, hameet solmin tyllisuikaleista ja yläosat olivat H&M:n perus t-paidat, jotka koristelin. Täytekakku, lumihiutalekeksit, hyydykekakku ja kuivakakku olivat myös gluteenittomia.

keskiviikko 19. elokuuta 2015

Vaniljainen unelmatorttu (gluteeniton)

Pohja
3munaa
1,5dl sokeria
3/4dl perunajauhoa
2rkl kaakaojauhetta
1tl leivinjauhetta

Vatkaa munat ja sokeri kuohkeaksi vaahdoksi. Lisää varovasti sekoittaen vaahtoon keskenään sekoitetut kuivat aineet. Paista pohjaa uunissa 225 asteessa 7min. Kumoa pohja sokeroidulle leivinpaperille heti lämpimänä.

Vaniljatäyte
200g vaniljatuorejuustoa
0,5dl kuohukermaa
1rkl vaniljakreemijauhetta

keskiviikko 29. heinäkuuta 2015

Laivalla ja lintsillä lasten kanssa.

Lomareissumme sijoittui päivä Tukholmassa-risteilylle ja Helsingissä Linnanmäelle.
Reissuun starttasimme klo 06.00 viime torstaina, autoon pakkasimme matkatavaroiden lisäksi kylmälaukullisen eväitä ja repullisen dvd:tä sekä piirustusvälineitä. Kainuusta matka Helsinkiin kestää vessa/eväs taukoineen n. 7-8tuntia, joten lapsillakin saa olla puuhaa autossa ja meidän reissun pelastus oli ainakin kannettava dvd-soitin. Helsingin päädyssä vielä oman jännityksensä toi se ettei meistä kumpikaan ole ennen siellä ajanut mutta kännyköistä vain googlemaps päälle ja kone ohjasi meidät perille satamaan.

Reissumme siis alkoi risteilyllä mutta olimme niin hyvissä ajoin perillä että jätimme auton sataman parkkialueelle ja lähdimme kävellen Helsingin keskustaan etsimään Mäkkäriä, jonne olimme luvanneet lapset viedä. Matkalla tietenkin bongailimme nähtävyyksiä ja perhe kuviakin täytyi napsia todistusaineistoksi reissusta.

Satamaan palattuamme saimme nousta laivaan aika pian ja laivanamme oli Viking Line. Lapsethan pörräsivät aivan ihastuksissaan kaikesta nähtävästä, joten veimme vain tavarat hyttiin ja kiipesimme kannelle katselemaan nähtävyyksiä. Seuraavaksi oli vuorossa laivan leikkipaikkoihin tutustumista ja yökerhossa tanssituokio Ville Viikingin kanssa. Ostimme myös lapsille Ville Viikinki rannekkeet, joilla sai juoda limua rajattoman määrän. Rannekkeeseen kuului myös bandana-huivi sekä jäätelö.

Seuraavana päivänä olikin vuorossa Tukholma ja lähdimme kävellen suuntaamaan kohti vanhaa kaupunkia. Nähtävyyksiä katsellessa sujui Tukholma päivä ja laivaan palasimme jo hyvissä ajoin ennen laivan lähtöä. Laivalla meille oli varattu illallisbuffet ja buffetista löytyi todella hyvin syötävää myös perheen pienimmille. Toinenkin ilta sujui laivalla leikkipaikkoja kierrellessä ja Tax freessä karkkiostoksilla.

Helsinkiin tultuamme veimme auton mieheni isän luokse ja sieltä suuntasimme metrolla ja ratikalla kohti Linnanmäkeä. Matkassa mukana oli mieheni sisko lapsineen. Lintsillä ostimme Jesselle rannekkeen koska ajattelimme että tytöille riittää ilmaislaitteet mutta eihän se niin mennyt joten kun olimme tytöillekin ostaneet rannekkeet niin huomasimme että lähes kaikki laitteet oli rajoitettu että 100-120cm vain huoltajan seurassa. Loppujen lopuksi siis myös meille vanhemmille täytyi ostaa rannekkeet ja kaikkinensa meillä hurahti Lintsipäivään n.250€. En siis yhtään ihmettele että Linnanmäki on rankattu kalleimmaksi huvipuistoksi.
Seuraavana päivänä lähdimme suuntaamaan kohti kotia mutta matkalla pysähdyimme vielä Kuopion Matkukseen shoppailemaan. Reissusta jäi ihanat muistot ja lasten kanssa on jo koko ajan helpompi reissata.

tiistai 23. kesäkuuta 2015

Herkku marjapiirakka (gluteeniton)

Pohja

400g voita tai margariinia
6dl semper fin mix
2tl leivinjauhetta
3dl sokeria
4 munaa

Sekoita kuivat aineet rasvaan ja ota seoksesta talteen reilu desi. Lisää munat yksitellen seokseen hyvin vatkaten. Levitä täyte leivinpaperilla vuoratulle pellille ja esipaista pohjaa 175'asteessa n. 10 min.

Ripottele pohjan päälle n. 4dl marjoja (puolukkaa, mustikkaa) sekä keskenään sekoitetut 2dl tomusokeria ja 2tl maissitärkkelystä. Lisää lopuksi piirakan päälle jauhorasva muruseos. Paista piirakkaa vielä 175'asteessa 30 min.

maanantai 8. kesäkuuta 2015

Kanapitsaa ja raparperipiirakkaa (gluteenittomasti)

Viikonloppuna herkuteltiin ja valmistin gluteenittoman kana,ananas,aurajuustopitsan ja vaniljaisen raparperipiirakan.

Pitsaohje
1,5dl vettä
25g hiivaa
1tl suolaa
2tl psylliumia
n.2-3dl semper hieno jauhoseos
1rkl öljyä
Mittaa kuppiin vesi ja liuota siihen hiiva, lisää psyllium  ja anna turvota hetki.
Sekoita sekaan öljy ja jauhoja pikkuhiljaa niin että taikina irtoaa astian seinistä mutta jää "kosteaksi".
Kaada taikina leivinpaperille ja ripottele jauhoja reilusti taikinan päälle, painele jauhotetuilla käsillä pohja litteäksi, voit myös kaulita mutta taikina tarttuu herkästi kaulimeen niin minä tykkään käsin painella. Anna pitsapohjan kohota n.40min  Täytä pitsa ja paista uunissa 200 asteessa 20min.

Tällä ohjeella tulee aivan ihana pohja, kuohkea ja pehmyt, rapeat laidat, juuri sellainen kuin kotitekoisen pitsan kuuluu ollakin.

Jälkkäriksi valmistin raparperipiirakan tällä ohjeella:
Vaniljainen mustikkapiirakka  Tästä tuli aivan ihanaa :)

maanantai 25. toukokuuta 2015

Kinkku-meetvurstivoileipäkakku

Mies täytti vuosia ja sen kunniaksi tein voileipäkakun.

2pkt vaalea paahtoleipä

Ruohosipulituorejuustoa
Maustamaton tuorejuusto
Kinkkua, meetvurstia, kirsikkatomaattia,viinirypäleitä yms

Todella hyvän makuinen kakku tuli ja helppo oli valmistaa. Lapsetkin tykkäsivät tästä :)